Izdvajamo
-
Rasprave o Kjerkegoru i Hajdegeru
Rasprave o Kjerkegoru i Hajdegeru predstavlja zbirku članaka ili davno objavljenih i nepreštampavanih više ili za života autora neobjavljenih studija o Hajdegeru i Kjerkegoru, misliocima, kojim se profesor Žunjić bavio dugi niz godina.
-
O putu kojim se filozofija Fihtea, Šelinga i Hegela razvijala iz Kantovog spekulativnog istraživanja
Pošto je u Kragujevcu učio filozofne i Pravoslovne nauke pri Srbskom liceju, Dimitrije Matić je avgusta 1845. odlukom Pravitelstva Srbskog upućen kao pitomac u Germaniju. O svom boravku u Nemačkoj on veli:Pri berlinskom i hajdelberškom sveučilištu produžio sam filosofne i pravoslovne nauke i iz prvih sam i doktorat dobio. Već naredne godine, počev od 1. avgusta Dimitrije Matić je postao redovni član Društva srbske slovesnosti, da bi nekoliko meseci od 22.maja 1859. do 29. marta 1860, bio i njegov predsednik. Iako se znalo za Matićev doktorat u Nemačkoj, tek je profesoru Slobodanu Žunjiću pošlo da otkrije rukopis Matićeve doktorske disertacije.
-
Nasleđe antičke filozofije
Nijednog trenutka se ne kolebam da prihvatim tvrdnju o neposrednoj povezanosti evropskih svetovnih znanosti i grčkog duha. Štaviše, naš dug prema Grčkoj bi se mirne duše mogao proširiti i na ono što je Hegel označio kao isključivi dar Istoka. Ne smemo, naime, zaboraviti da je hrišćansko učenje Evropi preneto na grčkom jeziku Novog zaveta i da je dalje razvijeno u okvirima hrišćanske teologije, koja se ne može zamisliti bez pojmovnog aparata antičke grčke filozofije. Posmatramo li stvari istorijski, a drugačije jedva da možemo smisleno govoriti o poreklu svega, ova pitanja se slivaju u jedno: „Zašto su Grci između VI i III veka stare ere počeli da upražnjavaju jednu duhovnu aktivnost, koja se temeljila na istraživanju i dokazivanju, dok su se druge civilizacije u to prelomno vreme okrenule novim velikim religijama? Ili još kraće: „Zašto i kako su ljudi uopšte počeli da filozofiraju?“
-
Nad prepiskom Martina Hajdegera [I-II]
Kada se sve uzme u obzir: Hajdegerova veličina i položaj u savremenoj filozofiji, rang i značaj njegovih partnera u prepisci, dužina njenog trajanja, najzad (ali ne i najmanje važno) krupna, prelomna, dalekosežna, jezovita i krvava zbivanja u povesnici dvadesetog veka, po radikalnom zlu, njegovim oblicima i razmerama ne uporediva s bilo kojim drugim razdobljem ljudske istorije, onda se Hajdegerova prepiska pokazuje kao važna, nezaobilazna i sasvim upečatljiva sastavnica duhovne fizionomije dvadesetog stoleća. Alfred Denker, koji je nedavno pokrenuo uniformno izdavanje celokupne Hajdegerove prepiske, s pravom je rekao, obrazlažući taj tek započeti poduhvat dugog trajanja, da bi duhovna istorija dvadesetog veka bez Hajdegera bila suštinski drukčija.
-
Kritika praktičkog uma
Kritika praktičkog uma je najvažnija od tri Kritike Immanuela Kanta, koja je, zapravo, nastavak prve Kritike. Sam pojam kritika za Kanta znači – granica, mogućnost. Dakle, on ovde ne kritikuje praktički um u pravom smislu te reči, nego nam iznosi svoju teoriju o tome gde su njegove granice, šta on jeste i šta može. Za razliku od prve knjige koja govori šta možemo znati, ovaj nastavak odgovara na pitanje šta trebamo činiti, jer ljudi su delatna bića.
-
-
-
Istoriografija srpske filosofije do 1941.
Zajedno sa zbornikom O srpskoj filosofiji (Plato, Beograd, 2003), koplementarna hrestomatija Istoriografija srpske filosofije do1941, donosi jedan mogući izbor iz najznačajnijih tekstova o našoj misli objavljenoj do početka Drugog svetskog rata.
-
Islam, relativizam i nauka
Sledeći dobru tradiciju snažnog argumentovanja i pronicljivih zaključaka kakve smo videli u knjizi „Između fetiša i polumeseca“, Marko Pišev knjigom „Islam, relativizam i nauka“ ponovo obogaćuje i proširuje polje znanja antropologa, sociologa, orijentalista. Кnjiga predstavlja kritički osvrt na Gelnerovu kritiku postmodernizma, sa akcentom na shvatanju postmodernizma kao relativizama. Autor prvo detaljno objašnjava pojam relativizma u nauci, da bi potom prešao na Gelnerovu analizu muslimanskog društva i viđenje postmodernizma, koje naposletku kritikuje.
-
Ideja moralnoga
Predavanja o „Ideji moralnoga“ pokazuju neka od trajnih obeležja Libertove filozofije. U ovim predavanjima naročito je istaknuto ukazivanje na konflikt kao izvorište morala, što mu je davalo mogućnosti da Kantova shvatanja poveže sa Sokratovim ili čak homerovskim idejama od agonu.
-
-
-
-
Artur Libert – život i delo
Filozofsko delo Artura Liberta, njegova organizatorska i izdavačka delatnost u nemačkoj, jugoslovenskoj i međunarodnoj filozofskoj zajednici, kao i njegov život, do pojave ove knjige, ostali su nedovoljno poznati.
-
-
Religion and Violence
Tematski zbornik međunarodne naučne konferencije održane u Smederevskoj Palanci 26-28. juna 2015. u organizaciji Instituta društvenih nauka iz Beograda, Filozofske komune iz Beograda i Narodnog muzeja iz Smederevske Palanke.
-
Faith and Reason
U zborniku radova se na nivou ilustrativnog i sažetog preseka prvenstveno ispituje trenutno dominantna naučna paradigma (čiji idejni obrasci imaju naglašeni ateistički predznak), uz akcenat na problemu sagledavanja naučnih granica i postojanja „tabu tema“, tj. „tabu zapitanosti“. Pozivanjem na neposredne konkretne primere ukazuje se na puteve dubljeg razmatranja i potencijalnog redefinisanja odnosa nauke i religije, u širem kontekstu sagledavanja relacije između nauke i istine, kao i vere i znanja
-
Ka celovitom umu (Religijsko-filosofski spisi)
U knjizi Ka celovitom umu sabrani su važniji filosofski spisi Kirejevskog. Posle boravka u Evropi i slušanja Hegelovih i Šelingovih predavanja, Kirejevski piše članak „Devetnaesti vek“ (1832), u kojem je izrazio najviše razumevanja i naklonosti prema Zapadu. Posle ženidbe (1834), međutim, sledi okretanje pravoslavlјu („Istorija obraćenja Ivana Vasilјeviča“) i razvijanje ideja slovenofilstva („Odgovor A. S. Homjakovu“, 1839; „Moskovskim prijatelјima“, 1847). Svoju filosofski središnju koncepciju celovitog uma razvija u tekstu „O neophodnosti i mogućnosti novih načela za filosofiju“ (1856), koji je trebalo da posluži kao uvod u knjigu o toj temi. Iznenadna smrt od kolere sprečila ga je u toj zamisli: sačuvane su samo pripremne beleške za planiranu knjigu („Odlomci“, 1857). Knjiga sadrži i dva priloga, svedočenje Natalije P. Kirejevske, supruge Kirejevskog, „Istorija obraćenja Ivana Vasilјeviča“, koje je zabeležio Aleksandar I. Košelјov, kao i članak Alekseja S. Homjakova „Povodom ’Odlomaka’ nađenih u hartijama I. V. Kirejevskog“.
990,00 rsd -
Lahet
Iako se okončava aporijski, dijalog je sjajan uvid u razumevanje ne samo Sokratovog metoda nego predstavlja i dobru osnovu za razmišljanje o onoj vrsti prećutne hrabrosti koju Sokrat lično oslikava u Platonovom viđenju. Glasovite grčke vojskovođe, Lahet i Nikija, Sokratovi su sabesednici u ovom dijalogu…
-
Otpor zaboravu: Nekoliko (p)ogleda
Ne spontano već intencionalno, nameće nam se strukturalna amnezija, kao gašenje selektovanih tačaka u pamćenju, koja se iz sfere moći prenosi na „kulturu“ da bi proizvela sistemsku deformaciju, manipulaciju i poništenje pamćenja i sjećanja. Deformisano, konstruisano i izmišlјeno pamćenje ima istovremeno funkciju zaboravlјanja i odustajanja od autonomnog identiteta (koji jeste dinamička i relaciona ali nije efemerna kategorija). Istraživanje struktura socijalnog pamćenja i sjećanja i otkrivanje tehnika deformacije pamćenja i sjećanja preduslov je današnjeg kritičkog istorijskog znanja i istorijske samosvijesti.