Svaki ideal se odnosi na oblast želateljnog. Sa druge strane, religija u čovekovom životu po preimućstvu ima praktični značaj. Čoveka religioznim ne čini teorijsko traženje rešenja zagonetke stvaranja sveta, nego žudnja za spasenjem, stremljenje ka dostizanju dobara koja zadovoljavaju najdublje potrebe njegovog duha. Stoga pod izrazom duhovni ideal podrazumevamo ono na čemu izvestan religiozni mislilac i teolog polaže dobra koja pružaju religije i u čemu vide sredstva pomoću kojih ta dobra mogu biti dosegnuta – ono čemu se prema shvatanju religije najviše teži. Dobra religije i načini dostizanja tih dobara je ono od čega se sastoji duša svake manifestacije religiozne želje. Rasvetljavanje učenja svetog Atanasija o duhovnim dobrima i uslovima njihovog dostizanja jeste prvi zadatak eseja. U drugom ćemo pokušati da pokažemo u kakvom je odnosu duhovni ideal svetog Atanasija sa suštinskim zadacima njegovog života, koje je on tako uspešno ostvario. Značaj svetog Atanasija u istoriji crkve je dobro poznat. Njegovo ime je neraskidivo povezano sa istorijom arijanstva i trijumfom pravoslavlja nad njim. Antiarijanska delatnost svetog Atanasija obeležena je bezgraničnim samopožrtvovanjem i plamenim entuzijazmom. Ovo ukazuje na neobičnu srodnost problema ličnosti Spasitelja sa njegovim najdubljim i najintimnijim religioznim očekivanjima i nadanjima. Svojim odnosom prema asketskim idejama svoga vremena i svojom zaštitom tek nastalog monaštva sveti Atanasije je pokazao jak uticaj na istorijski život crkve. On je sam bio asketa iako nije bio monah; lično je poznavao svetog Antonija i Pahomija; upravo je on upoznao Zapad sa istočnim monaštvom. Njemu pripada jedan od prvih pokušaja angažovanja monaha u klir. U svojoj antiarijanskoj delatnosti on se oslanjao na monaštvo. Šta je zapravo podstaklo svetog Atanasija da bude takav revnostan zaštitnik nikejskog učenja o Božanstvu Isusa Hrista i tako postojan poštovalac monaštva? Koji duhovni interes je predstavljao njegov motiv? Nije li povezana njegova antiarijanska delatnost i odbrana monaštva sa onim duhovnim idealom kojim je on živeo i koji je bio duša njegovog delovanja? Odgovorom na ovo pitanje baviću se u poslednjoj glavi mog eseja.
Religioznio ideal Sv. Atanasija
330,00 rsd
Svaki ideal se odnosi na oblast želateljnog. Sa druge strane, religija u čovekovom životu po preimućstvu ima praktični značaj. Čoveka religioznim ne čini teorijsko traženje rešenja zagonetke stvaranja sveta, nego žudnja za spasenjem, stremljenje ka dostizanju dobara koja zadovoljavaju najdublje potrebe njegovog duha.
6 in stock
Autor | |
---|---|
Izdavač | |
Broj strana | 148 |
Godina izdanja | 2009 |