Simbolika ranog srednjeg veka

330,00 rsd

Hrišćanska religija kao religija vernosti takođe je izrazito „semiotična“ (ako hoćete „heraldična“).

2 na stanju

Setimo se da je socijalno-ideološki sadržaj ogromne epohe koju označavamo kao „rani srednji vek“ bio dugotrajan i protivrečan prelazak sa antičkog društva građana-robovlasnika na feudalnu hijerarhiju posednika i vazala, sa poretka vlasnika na poredak „vladalaca“, sa etike državnosti na etiku ličnog služenja i lične vernosti. Razumljivo je da je specifičnost hrišćanske simbolike (i šire – biblijske simbolike) kao simbolike lične vernosti olakšala njeno funkcionisanje u svojstvu jezgra ideološke „feudalne sinteze“. Pri svom nastanku hrišćanstvo je bilo krajnje daleko od toga da postane feudalna ideologija; ali religija lične vernosti i „saboračkog“, „vojničkog“ služenja Bogu ono je bilo oduvek. Taj njegov aspekt bio je vrlo dobro zapažen u vreme nastanka feudalizma. Starosaksonski ep „Helijand“ duboko osećajno opisuje Hrista kao konunga koji deli darove („the rikeo Krist“), apostole – kao verne saborce („treuhatta man“), Judu – kao vojnika izdajnika („the treulogo“); ključne reči su – veran (treuhaft) i veroloman (treulogo, treulos). Mnogo puta isticana je visoka „semiotičnost“ feudalne etike kao etike vernosti. Hrišćanska religija kao religija vernosti takođe je izrazito „semiotična“ (ako hoćete „heraldična“).

 

Autor

Izdavač

Broj strana

76

Godina izdanja

2009